Pages

Saturday, September 19, 2009

Ramadhan to Syawal; Transition Complete

_____________________________________________________________________________________

I

Ohh..the road trip was great. I fell asleep driving but manage to reach home, sweettttt home safely. With my lil' sister.



We were listening to raya songs the whole trip. Put on some rock kapak and some annoying new song, we sang like touring a concert. Sheesh~haha!

And the highway was crazy. Three accidents in front of me, and traffic jam all the way to Ipoh. Dang~people..learn how to drive properly. Don't fall asleep.

I drove like i'm in the Dakar Rally 'cause mama said she wanted to sahur with us. Safely home in time for sahur.

After Subuh, snoooooozeeeeee...

Just to be back where i belong, made me happy. Kedahhhhhhh!! Love this placeee!!

____________________________________________________________________

II

Woke up just before Friday prayer. Did what i have to do. And..dang. A trip to my dentist.



Dammit. Sangat tak suka dentist. Dunno why. Mereka kelihatan sangat jahat. But i've been too the same dentist since i was 9 years old.

As i was 9 years old, my mum will always be with me in the doc's room.

Alaa..Dr. Raaj pun dah paham sangat. Dia tak nak aku mengamuk. Aku pernah sepak terajang dia dan para pembantu dia dulu, masa kecik. Dia tahu aku Incredible Hulk, don't provoke me.

Haha!( ok, aku takut dentist. huh. )

Luckily, nothing's serious. I hurt my gum. It was swollen badly.

And, a piece of advice. DON'T pick your teeth with a screwdriver; like i did. I lost half of my gum in the process, and a swollen gum. Sheesh~

A great way to end Ramadhan in Kedah. We got together to break fast. Ramadhan was heavenly great.
_____________________________________________________________________________________

III

Balik kampung!!

Kitorang sefamili balik Johor. My dad's kampung. So, akan banyak melawat saudara-mara. Ada 9 keluarga dari my dad's side. All are Johorians. I'm part Johorian. Yes! Good enough reason to eat all the great food in kampung.

The trip was tiring. Still recovering from yesterday's trip. Yet, i have to travel back to Johor. Dang.

Sepanjang jalan hujan. And we bukak puasa di highway saja. Mi mama bawak bekal. Rendang daging and ayam masak merah. Oh, sangat sedap. Plus, juga ada laksa Johor. Oh yes. Real gourmet. Mom's cook. Sangattttt sedappppp okkkk...

After bukak puasa, my dad drive pulak.

Snoooozeeeeeeeee....oh? dah sampai? 1.30 a.m..raya's eve. Sampai di Batu Pahat. My uncle's house. Letih sangat. Aku terus ke dapur. Oh, beriani kambing, rendang daging, lontong dan ayam merah kampung dah siap. Terus melantak. Dan sambil tu dengar orang-orang tua berborak. Layankan ajee..

But then, my uncle which kitorang panggil Pak Itam pun mencadangkan untuk pegi shopping di BP Walk,(ye,ala2 Star Walk gitu) for last minute shopping. Pak Itam brought us there and hell yeah, everything was so cheapppp!!!! Shop, shop and shoppp!

Went back at 3.30 a.m..dang..tired...snoooozzzeeeeeeeee..
_____________________________________________________________________________________

IV

Bukak mata. 7.30 a.m.

DAMMIT!

Dah lambat! Dah lambat! Sembahyang raya! Henjut kaki bapak aku, jerit-jerit. Buat kalut. Terus masuk shower.

Cebur!Cebur!Cebur!Kecebur!

Wahhh..mandi sunat Aidilfitri sangat ekspress.( Mandi itu lengkap dengan semua yang mewangikan badan..)

Keluarkan baju raya. WAHHHHHH!!! Sangat oren ye! Huhu!

My dad and I sempat sampai awal di masjid. Bertakbir. Bertahmid. Oh, syahdu sangat. Baju aku paling oren di masjid. Pergi kubur arwah nenek selepas sembahyang. Bersihkan kubur. Doa. Sedekahkan Al-Fatihah.

Went back afterwards for more ketupat, rendang, beriani kambing, ayam merah and lontong. I mixed everything together. Sebab senang kot.


Next trip~!! Rumah Uncle A.Halim dan Aunty Tim. Yeeha!! Again. Food! And the cousins!! Lil' kiddies! Seronok bergurau dengan diorang. Oh, rumah Uncle Halim ada kebun dan banyak bela kambing dan ayam. Aku pun pergi nak tengok ayam-ayam kampung dia. (konon nak belajar bela ayam )

Dekat reban ayam-ayam, aku nampak ular tedung selar. Besar mampus. Dengan cool aku jalan ke rumah panggil pakcik aku tu. Die tertidur atas sofa time tu, so aku kejut die slow-slow.

" Uncle, ada ular tedung nak masuk reban ayam."(cool gila nih..)

Orang tua tu bukak mata.

" Hah?? Ular?? Kat mane??", terus dia jerit. Aku cakap la dekat reban ayam. Terus aku kena bebel.

" Ular tu da lari ke belum?? Ada kat mana? Apasal tak jerit?? Apasal tak tangkap ular tu?? Ular i tak bole biar! Nanti di makan semua ayam-ayam uncle!!".

( orang tua bebel.aku dengar je )

Terus dia angkat parang panjang. Bapak aku bawak kayu. Aku jadi saksi. Tudia.

Ular tedung bapak besarrrrr!! Ada lagi pulak tuh. Ular tu tak lari. Cantik. Terus pakcik aku angkat parang, zasssss!!! Alahai.

Tak kena. Ular tu lari. Alahai. Kalau kena tu. Dapat kenangan raya terbaik.

Selepas tu aku kena bebel. Perihal tak jerit masa aku nampak ular tu. Perihal aku tak bunuh ular tuh. Habis keluar segala cerita tentang ruminan pakcik aku.

Dalam kena marah tu, aku boleh bagi jawapan bodoh je.

" Uncle, takkan kita nak jerit. Pondan sangat haa..cool sudah. Takkan kita nak on video, pastu cakap slang Australia tangkap ular tu. I don't wanna die todaiiyy mate!!"

Hehe. Pastu dengar lah kisah orang-orang tua. Layankan aje. Banyaknya aku kena bebel. Alahai.

Selepas azan Zohor. Terus gerak ke Johor Bahru. Ke rumah Aunty Nana and Uncle Ghafar. Oh, gonna spend the night kat sana. Relaxing and a lot of makan-makan. Oh, jahat sungguh nafsu makan saya. Tak boleh berhenti makan.

Saya rasa saya faveret semua pakcik dan makcik saya. Sebab diorang semua melayan apa yang aku borakkan. Cewah.

Habiskan waktu petang berehat, berbaring dan melayan t.v..boleh lahh..kenyang sangat lah.


Suka tengok orang tua-tua berborak.

Lepas Maghrib, tunggu bola. Manchester derby. Wah. Layan bola masa raya sangat best!

A great game indeed.

Phew. I'm all full. Looking forward for the rest of Syawal. I'm having fun. Tak dapat duit raya sebab dah bekerja. Dammit. Hehe.


p/s: I miss my bam-bam.

3 comments:

zuesh said...

oh, tiny litle ps after reading a veraayyyy long post. eheh ;)

Nabil Hussein said...

hehe..tot u xbace;p

Anonymous said...

bam-bam?what?who?a person o thingS?